چه در زندگی باشد و چه در کار، هدفگذاریها باید هوشمندانهتر از یک هدفگذاری اسمارت (S.M.A.R.T) باشند. هدفگذاری کلیر (CLEAR) کمک میکند تا هر تیمی از رسیدن به اهداف خود اطمینان حاصل کند. در این مقاله به این دو روش خواهیم پرداخت.
همه ما با هدفگذاری به روش اسمارت آشنا هستیم. این اصطلاح اختصار یافته مدتهاست توسط نویسندگان کسب و کار برای توصیف عناصر کلیدی اهداف موثر استفاده میشود. اگر اطلاع زیادی راجع به این موضوع ندارید، خوب است بدانید که اهداف اسمارت اهدافی هستند که:
- مشخص هستند (اهداف باید مشخص و غیرمبهم باشند)
- قابل اندازهگیری هستند (نتایج باید به گونهای قابل اندازه گیری باشند، برای مثال تعداد محصولاتی فروخته شده در هفته یا درصد تکمیل)
- دست یافتنیاند (اهداف باید واقع بینانه و قابل انجام توسط کارمند متوسط باشد)
- مرتبط هستند (اهداف باید به نگرش و ماموریت سازمان شما مربوط باشند)
- دارای زمانبندی هستند (اهداف باید نقطه شروع و اتمام قطعی و مدت مشخصی داشته باشند)
![](http://mehdizakeri.loxblog.com/upload/m/mehdizakeri/image/%D9%87%D8%AF%D9%81%E2%80%8C%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C_%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%B1_(CLEAR).jpg)
اصول هدفگذاری کلیر
مشکل هدفگذاری به روش اسمارت این است که با محیط سریعتر و چابکتری که بیشتر کسبوکارها امروز در آن قرار دارند، تطابق زیادی ندارد. به گفته آدام (Adam Kreek)، این محیطهای کسب و کاری جدید نیاز به راهی جدید برای هدف گذاری دارند. بنابراین اهداف کلیر(CLEAR) به وجود آمد.
ویژگیهای اهداف کلیر
- با همکاری باشد. :(Collaborative) اهداف باید کارکنان را تشویق به همکاری در تیم بکنند.
از خودتان بپرسید: با چه کسانی قرار است کار انجام دهید؟ کدام یک از کارمندان میتواند به شما کمک کند؟ چه کسانی را به عنوان زیردستان خود میخواهید؟
- محدود باشد. :(Limited) اهداف باید در وسعت و مدت، محدود باشند.
از خودتان بپرسید: چه زمانی میتوانید کار را آغاز کنید؟ چه محدودیتهای جغرافیایی وجود دارد؟ آیا واقعبین هستید؟
- ارتباط عاطفی داشته باشد. :(Emotional) اهداف باید ارتباطی عاطفی با کارکنان داشته باشند و باعث برانگیختگی انرژی و انگیزه آنان شود.
از خوتان بپرسید: آیا هدف نیازها را برآورده میسازد؟ چرا این کار را انجام میدهم؟ آیا این هدفگذاری در خدمت هدف است؟
- باید محسوس باشد. :(Appreciable) اهداف بزرگ باید به اهداف کوچکتر تقسیم شوند تا جهت نفع بلندمدت سریعتر و راحتتر انجام شوند.
از خودتان بپرسید: کوچکترین و واضحترین قدم بعدی چیست؟ در مسیر رسیدن به این هدف به چه اهداف دیگری میتوان رسید؟
- در عین قاطعیت، انعطاف داشته باشد. :(Refinable) اهداف را با منظوری قاطع و معین تعیین کنید اما هنگام مواجهه با موقعیت و اطلاعات جدید، به خودتان اجازه انعطاف و تغییر در اهداف را بدهید.
از خودتان بپرسید: آیا تغییر در راه به معنای تغییر در هدف است؟ چه چیزی بیشتر از همه اهمیت دارد؟ چه چیزی احتمال دارد درست پیش نرود؟
مراحل هدف گذاری کلیر
برای تعیین هدف به روش کلیر ابتدا باید تیمی با هدف مشترک تشکیل دهید. سپس ببینید چطور این هدف مشترک میتواند به شیوه کلیر پیادهسازی شود. بعد از آن هرشخص باید هدف شخصی خود را نیز بر این مبنا بگذارد. این هدف هم باید در خدمت هدف کلیر تیم باشد و هم خواستههای شخص را شامل شود. بعد از آن هدفگذاری انجام شده به روش کلیر نوشته شده، بازخورد گرفته و مورد ویرایش قرار میگیرد. در نهایت هم بعد از تایید مدیرعامل این هدف منتشر شده و روی دیوار قرار میگیرد. توجه داشته باشید که این دست از هدفگذاریها باید بین یک تا چهار بار در سال بازبینی بشود.
کریک میگوید: «هنگامی که ما برای عبور از اقیانوس اطلس آماده شدیم، هدف نهایی ما عبور از اقیانوس اطلس بود، اما ما همچنین سه قانون برای تقویت این هدف گذاشتیم. اولین قانون این بود که نمیریم، دوم، دوستان خود را نکشیم و سوم اینکه قایق خود را غرق نکنیم. پس مراقب خودتان باشید، مراقب یکدیگر باشید و از تجهیزات خود مراقبت کنید.»
هنگامی که یک هدف را تعیین میکنید، چه در کسبوکار، چه حرفه، یا در زندگی، باید آن را روشن و قانعکننده بیان کنید – به گونهای که این بیانیه بتواند ساخته شود، مورد قبول واقع شود و توسط هر عضو تیم به آن عمل شود.از اختصار آدام کریک کلیر استفاده کنید تا مطمئن شوید که اهداف بزرگتان باعث اتحاد تیم شما میشود، نه جدایی آن.
حال، اهداف کلیر شما چیست؟